Аутсорсингът, обаче, е свързан и с редица предизвикателства, сред които нормата на печалба на доставчика на услугите, ДДС, ниско качество и повишено текучество на персонала. Наред с това аутсорсингът е съпроводен и с някои управленски и оперативни трудности като двойно управление на един и същи процес, допълнителни административни разходи за второстепенни дейности, удължено време за изпълнение на проектите и конфликт на интереси. Наред с това при аутсорсинга се губят много неща. Компаниите, които са отделили дадена своя дейност към външна страна, до голяма степен губят контрол, както и време, губят опит, пари и висококвалифициран персонал, тъй като обикновено аутсорсингът е свързан със съкращения. В случаите, когато тези негативни страни вземат превес може да се прибегне към т.н. инсорсинг, при който се внасят отдадените преди това услуги на външен изпълнител, обратно в собствената компания.
Обикновено обект на аутсорсинга са второстепенните и поддържащи дейности в една компания. Препоръчително е при първо решение за аутсорсинг да се изберат нестратегически дейности, които не влияят пряко на цялостното функциониране на компанията. След като вече са установени стабилни и лоялни отношения с аутсоринг партньора, компанията може да оползотвори повече от предимствата, които аутсорсинга може да й предложи чрез трансфер на услуги или група услуги с по-голяма значимост. Организацията, към която се изнася дейността, се нарича дестинация на ауторса. А когато изнасянето става в чужбина, се използва терминът офшорен аутсорсинг. Сходна е и работата на ишлеме, при която външна фабрика произвежда с материали на компанията-възложител определена продукция. Тя може да се разглежда като производствен аутсорсинг.
Разбирането за оптималната продължителност на аутсорсинг договора се променя през годините. В самото начало на аутсорсинг практиката за доставка на ИТ услуги и поддръжка се подписват предимно договори с продължителност от 10 години. През следващите периоди доставчиците и клиентите започват да реализират по-краткосрочни споразумения. Продължителността на договора към настощия момент се определя от самите услуги, които са обект на аутсорсинг, както и от причините за вземане на аутсорсинг решения. Аутсорсинг сделките, свързани с преструктуриране, изискват повече време за реализиране на доходност в сравнение със споразуменията, регламентиращи възлагането на поръчки за изграждане на поддръжка на база данни. В първия случай е по-добре отношенията да се дефинират чрез дългосрочен договор, докато при втория е оптимален изборът на краткосрочно споразумение.
Бизнес услугите, които най-често се изнасят са:
- Изходящи и входящи комуникации с клиенти на възложителя;
- Хелп деск - техническа поддръжка и обяснения чрез телефон, факс, имейл, чат (например, ако бъде закупен компютър, въпросите на клиентите ще се пренасочват в такъв център, в който персоналът трябва да има и ИТ специалисти, владеещи минимум 2 чужди езика).
- Телепродажби/Телемаркетинг - в повечето случаи възложителят дава база данни с таргет клиенти, прави им се презентация на продукт, може и продажба, фактуриране, събиране на вземането, последващо обслужване на клиентите, промяна на условията по договора.
Силно развити аутсорс браншове в страната ни са:
- Информационни и комуникационни технологии
- Обслужване на клиенти/call&support центрове
- Маркетинг и Връзки с обществеността
- корупцията;
- мерките за защита на интелектуалната собственост
- липсата на достатъчно инвестиции в инфраструктурата
- спазването на правото на собственост и свободата на договаряне.
Като основа за обобщение за бъдещето на аутсорсинга в ИТ сектора в България може да послужи експертното мнение на Ян ван дер Оорд, съдружник и вицепрезидент в A. T. Kearney. Според него България може да продължи да поддържа много добро място в индекса и да остане привлекателна дестинация за офшоринг. България и Румъния, макар и членки на ЕС, поради по-ниския профил на разходите си са новите офшорни звезди в Европа. България е сочена като отличен пример за създаването на нишови възможности. Според Ван дер Оорд тя трябва да се възползва от конкурентното си предимство в региона като задържи профила си на нискоразходна дестинация и същевременно развива услуги с добавена стойност. А кризата, довела до изоставането на други страни, може да бъде използвана като втори шанс от страната ни за увеличаване на нейната конкурентоспособност.
Няма коментари:
Публикуване на коментар